18 Nisan 2014 Cuma

“Haklılar, resimlerim beş para etmez!”

Claude Monet, ilk resim eğitimini David'in öğrencisi Ochard ve açık havada resim yapan ilk manzara ressamlarından Boudin’den alıyor. Yaşamı boyunca sıradan bir ressam olmaktan kaçınıyor. Pencere kenarından dışarıya bakıp resim yapmaktansa gereçlerini yanına alıp doğanın kalbinde resim yapmayı tercih ediyor.

Monet parçalanmış renkler, seri fırça vuruşları ve ışığın açık havada yarattığı etki demek. 


Devrimci bir akıma adını veren İzlenim-Gün Doğumu

İzlenim
Fransa’daki La Havre kentinden bir manzarayı anlatan ‘İzlenim-Gün Doğumu’ (Impression-Soleil Levant) tablosunda mavi sisler arasında turuncu güneş lekesi, güneşin sudaki hafif yansımasından başka hemen hiçbir şey yok. Sanat izleyicileri tabloyla alay ediyor, sanat eleştirmeni Louis Leroy ise bu alayı derinleştirmek için Monet’in sanatına “İzlenimcilik!” diye hitap ediyor.  

Monet’in aşağılanan tablosu çok geçmeden modern zamanların en devrimci sanat akımına adını veriyor. 

Resimleri beğenilmeyen Monet bunalıma giriyor

1874 yılında açtığı sergi başarısızlığa uğrayınca ağır ekonomik sıkıntılar yaşamaya başlıyor. Bu dönem resimleri hayatının başka hiçbir döneminde olmadığı kadar koyu ve kasvetli. En ucuz yerlerde yaşamak üzere oradan oraya taşınıyor. Bu sırada ilk eşi Camille hastalanıp ölüyor. Bu ölümle büyük sarsıntı geçiren Monet, hayatının geri kalan kısmında en güzel eserleri vermek üzere aralıksız çalışıyor. 

Şemsiyeli Kadın

Geçmekte olan anı yakalama çabası
Nilüferler, bahçeler, saman yığınları, katedraller, köprüler, kayalara vuran dalgalar… Manzara resimlerinin en güçlü etkeniyse ışık. Sürekli, geçmekte olan bir anı yakalamaya çalışan Monet, aynı konuyu farklı ışık koşullarında ve günün farklı zamanlarında defalarca ele alıyor. İki yıl boyunca saman balyalarının resmini yapıyor. 

Geçirdiği sinir krizleriyle hırpalanan Monet, çoğu zaman resimlerini yakıyor, parçalıyor. Yaptıklarından asla memnuniyet duymuyor. “Haklılar, resimlerim beş para etmez!” sözleriyle en ağır eleştirileri bile kabul ediyor.  


Giverny'deki evinin bahçesini kendi düzenliyor

1883 yılında Giverny’de bir ev ve bahçe kiralayan Monet, ikinci eşi Alice Hoschedé ile birlikte yaşıyor o evde. Bahçesini kendi elleriyle süslüyor. İlerleyen yaşıyla birlikte artan katarakt hastalığı en çok bir resimden diğerine ışığı azalmış nilüferlerde kendini gösteriyor. Bu yıllarda katarakt hastalarının görüş biçiminin karakteristiğine uygun olarak yaptığı resimlere kırmızı tonlar egemen.

Katarakt nedeniyle son dönem tablolarındaki ağırlıklı renk kırmızı

5 Aralık 1926 günü, 86 yaşındayken akciğer kanseri nedeniyle yaşamını yitiriyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder